TopplistanBilar och FordonDetaljer för "Strandbergs bildrulle"

Strandbergs bildrulle

Strandbergs bildrulle
Bil-d-rullens videolänkar roar och oroar. Bildynamik och förarreaktioner bakom komplexa fordonsrörelser förklaras. Lennart är professor och frilansande olycksutredare åt privatpersoner, som oskyldigt anklagas för bedrägeri eller vårdslöshet av försäkringsbolag och myndigheter. Han har tävlat med bil i svenska eliten och avslöjar bl.a. att fartkameror motiveras med skenvetenskap. Nej, inte SJs!
Artiklar: 1-30, 31-60, 61-90, 91-120, 121-150

Artiklar

Fysiken bakom vinterdäck och körning på halka
2011-10-24 17:52:00
Lagliga vinterdäck räcker inte. Det märkte många på förra vinterns halkiga vägar. Nu har säsongen börjat likadant. Därför öppnar jag den här bloggen igen - dels för att väcka tankar om naturlagarna bakom halkolyckor och dels för att bjuda in till diskussion: Hur kan bättre koll på bilen och dess däck skydda oss mot sladd- och halkolyckor? När väggreppet minskar så drastiskt som det gör på vinterväglag, så närmar vi oss oftare naturlagarnas gränser. På torr asfalt kan en personbil bromsas från 90km/h till stopp inom cirka tre sekunder. En ojämnt lastad långtradare kan då behöva tre sekunder längre tid. Men på isig väg tar det minst tio sekunder med låsningsfria ABS-bromsar och bra dubbdäck. Här kan skillnaderna mellan enskilda fordon vara dramatiska. Därför är det naturligt med kökrockar vid tät motorvägstrafik och ishalka. Även om föraren utnyttjar bilens ABS-bromsar och har lagliga vinterdäck, så kan det krävas mellan en halv och en minut för att få stopp från 9...
Mer om: Trafiksäkerhet , Däck
Tankfordonsförare får inte träna mot vältning - svårast i låg fart
2009-02-26 00:35:00
För fem år sedan fanns ett körträningsprogram där förare kunde känna hur en tankbil uppträder när vätskan skvalpar. Men trots att både Linköpings universitet och TYA låg bakom ansökan fick vi inga pengar att utveckla utbildningen.Dagens olycka i Sundsvall är en av många, som vi annars kanske hade sluppit. Se artiklar i DN 14:24 och i SvD 14:37. Att problemet blir värre vid låg fart var kanske inte så populärt bland dem som vill lägga allt intellektuellt krut på att övervaka de skyltade fartgränserna och spendera skattepengarna på fartkameror. Se t.ex. dagens artikel i SvD om midsommartrafiken.Ett pressmeddelande som jag bifogade ansökan om skvalpträningen fick bl.a. Sveriges Television att filma utriggarbilen på bilden och beskriva problemet i sina nyhetssändningar. Pressmeddelandet finns här och har följande inledning.Förare tränar att välta tankfordonLast som skvalpar kan välta en tankbil. Det bekräftades nyligen av tester i Norrköping. Men vid normal kurvtagning märks inte skvalp...
Mer om: Trafikpolitik
SOS-alarm till Ursvik i Västerbotten: Gå inomhus och stäng ventilationen!
2009-02-26 00:35:00
VMA Information - Söndag 2008-06-15 15:37Brand i Ursviksskolan i Ursviken i Västerbottens län. Kraftig rökutveckling. Alla om befinner sig i området ombeds att gå inomhus, stänga dörrar fönster och ventilation.Om du besöker webbsidan och ej finner Viktigt Meddelande till Allmänheten innebär detta att situationen är över.Ovanstående citat hittade jag nyss via ett mail från min prenumeration på VMADessvärre fungerar ännu inte Cell Broadcast, som skulle kunna larma med SMS till alla påslagna mobiltelefoner i området.
Mer om: Trafikpolitik
Här kan vajerräcken öka dödsrisken
2009-02-26 00:35:00
Eftersom min blogg är spärrad för Vägverkets personal, hoppas jag att fotot når fram via andra kanaler och avskräcker ansvariga från att upprepa liknande tokigheter. Här tvingar vajerräckena ihop fordon med motsatta körriktningar. Wireräcken skulle väl förhindra mötesolyckor, inte öka risken för såna livsfarliga krockar?På bilden var 'flipperspelet sladdlöst', men hur blir det vid halka?Utförligare resonemang i kommentar nr.2. Stolparnas upphängningskrokar är inte heller nådiga mot motorcyklister som kommit ur kurs.
Mer om: Trafiksäkerhet
Vinterdäck behövdes syttende mai men ger sämre våtgrepp
2009-02-26 00:35:00
Djup snö i Sverige på Norges nationaldag påminner om det klassiska forskarmisstaget med dubbdäckens olycksrisker. Det har fått många att välja vinterdäck utan dubbar, som får användas året om. Men få vet att det mjuka gummit minskar våtgreppet.Det beror på att en mjuk slitbana är mer följsam mot vägytans ojämnheter och når djupare ned i beläggningens små 'gropar' eller 'dalar'. Där tvingar gummit upp vattnet, så att det separerar slitbanans molekyler från beläggningens även på 'topparna'. Lokal eller total vattenplaning blir resultatet och väggreppet minskar eller försvinner helt.Fenomenet kallas elastohydrodynamisk separation och observerades av mitt forskarlag på 1980-talet, när vi studerade skors halkmotstånd på smorda gångbanor. Sök på "hal" i min litteraturlista.Men nu är det bäst att jag slutar och återgår till min time-out, innan jag får ett återfall i kritiken mot ledningen för Vägverket - som inte lyckades få med Stockholms politiker i sin antidubbkampanj där Hornsgat...
Mer om: Trafiksäkerhet
Framgaffelbrott - fara med vissa cyklar
2009-02-26 00:35:00
Häromdagen lossnade styret på min gamla cykel i en brant backe. Jag vurpade förstås. Det olycksfallet återkom i minnet när jag läste i SvD att oväxlade cyklar blivit populära. Därför bryter jag tillfälligt den Time Out, som Vägverkets blockering av min blogg initierade.Backen var inte brantare än att jag skulle kunna cykla uppför stående på tramporna. Trodde jag och tog spjärn mot styrstången. Men järnmasken och tidens tand hade tydligen skapat en alltför djup brottanvisning på framgaffelns övre rör, som går genom ramen upp till styrstången. Det bröts av. Så plötsligt befann jag mig inte bara i backen utan också på den. Med ett uppskrapat knä och med styret i händerna.Jodå, Halvard, hjälmen satt kvar på huvudet. Men den behövdes inte i så låg fart. Efter att ha kört omkull åtskilliga gånger i motocross- och endurospåren med min mc, Husqvarna 250, har hjälm ändå blivit en självklarhet för mig på alla tvåhjulingar.Det brustna framgaffelröret på min gamla hoj, som Rikard med all rätt d...
Mer om: Trafiksäkerhet
Här är bloggen som Vägverket blockerar - "inte censurerar" / TIME OUT
2009-02-26 00:35:00
[Time out med bloggen: se sista stycket i kommentar 17:34]*Du läser nu en blogg som spärrats* för anställdas datorer vid Vägverket. Fakta och kritik mot ledningens prioriteringar når därför inte fram till alla kompetenta medarbetare, som bäst kan hjälpa trafikanterna och minska trafikskadorna. Den här blockeringen av [inte censuren mot]* min blogg, Strandbergs bildrulle, fick jag besked om nyligen. Det förklarade varför jag inte någon gång har hittat Vägverkets IP-nummer i loggen med över 25 tusen besök. Däremot förekommer Banverket, Polisen, VTI, Riksdagen, kommuner, högskolor och universitet ofta bland besökarna från svenska myndigheter med trafikanknytning.Andra länders motsvarigheter till Vägverket har också figurerat i loggen - för att inte tala om GM med Saab, Ford, Volvo, Scania och alla aktörer inom den privata sektorn, som arbetar med att minska trafikskadorna.Läs om både ris och ros till Vägverkets ledningsfunktion i inlägg med sökord Vägverket, Claes Tingvall och Anders L...
Mer om: Trafikpolitik , Trafiksäkerhet
GPS-TMC kan ge trafiken flyt men Vägverket sviker
2009-02-26 00:35:00
GPS-navigatorer med TMC-radiomottagare kan leda många bilister förbi trafikstockningar och lösa upp trafikinfarkterna. Men Vägverket sköter inte sin självpåtagna uppgift att skicka ut aktuella meddelanden. Ledningen prioriterar andra saker. Det känns som att jag har tjatat alltför många gånger om detta problem med TMC-hanteringen vid Vägverket. Men nu har det hänt igen. Stockholm igenkorkat, trots att många fordon har utrustning för att undvika propparna:Trafikkaoset blir tema på krismöte (SvD 27april 23:50)Trafikforskare granskar läsarnas förslag (DN 25april 16:30)"Så här får det inte gå till i Stockholm" (DN 25april 16:25)"Jag har aldrig varit med om något liknande" (DN 24april 14:27)Essingeleden blir mer sårbar för varje år (DN 24april 11:41)Två olyckor skapade trafikkaos (DN 23april 23:40)Totalstopp på Essingeleden (SvD 23april 15:17 16:32 19:48 med Bildspecial)Olyckan på Essingeleden: Trafiken igång (SvD 23april 15:08)Ingen av artiklarna tar upp den enkla och snabba åtgärden -...
Mer om: Trafikpolitik , Informationsteknik
Statligt slarv med TMC och kartdata drabbar GPS-navigering
2009-02-26 00:35:00
I dag klagar Råd & Rön på leverantörerna av kartor och TMC-meddelanden till GPS-navigatorer. Men egentligen borde tidningen rikta kritiken mot sitt eget föräldrahem, staten. Vägverket har tagit på sig skötseln av TMC utan att kunna axla det publicistiska ansvar som det innebär att minutsnabbt uppdatera trafikmeddelanden.Att leverera entydiga gatuadresser, korrekta kartdata och aktuella fartgränsuppgifter är också något som staten torde bära det tyngsta ansvaret för. Men här tycks massmedia - nu inklusive Råd & Rön - inte reagera på den bitvis urusla hanteringen. Man lägger i stället skulden på leverantörerna utanför den offentliga sektorn.Läs mer i tidigare inlägg om TMC eller GPS och om Vägverket.Som exempel återger jag nedan ett utdrag från ett av dem:GPS-navigatorns TMC-funktion värdelös i Sverige* TMC står för Traffic Message ChannelRaset på E6 söder om Munkedal nådde aldrig min TMC-utrustade navigator.Fotot från rastiden efter inlägg av rutten Linköping-Göteborg-Oslo. K...
Mer om: Trafikpolitik , Trafiksäkerhet
Fartböter för polisens tankefel om avstånd?
2009-02-26 00:35:00
Dagens referat av domen för en fortkörning avslöjar ett tankefel, som kan ha fällt många förare för högre fart än den verkliga. Avståndet mellan två bilar som kör lika fort ökar nämligen med farten.Tre månaders fängelse blev domen för en vansinnesfärd genom centrala Göteborg. Det framgår i dagens TT-artikel, som avslöjar ett vanligt tankefel med orden"Poliserna har uppgett att hastigheten i polisbilen uppmättes till 210 kilometer i timmen och att avståndet mellan bilarna ökade." (22april: SvD 18:06, HD 18:10, GP 18:10).Fler detaljer i GT/Expressen med länk till video från fortkörarens bil.??ven om den nu dömde mannen har gjort sig förtjänt av straffet, så kan många andra förare ha blivit oskyldigt dömda för hastighetsöverträdelse och för att ha kört fortare än de gjort i verkligheten. Det ska mycket till innan en domstol tror att vittnande poliser tänker fel. Och dagens utbildning lär inte hjälpa enskilda poliser att undvika denna matematiska fallgrop, trots att det är väldigt enkel...
Okunnig konsult kan vilseleda polis och domstol med ogiltig datorsimulering
2009-02-26 00:35:00
I fredags meddelades domar om två olika trafikskador, där jag medverkat som sakkunnig för den ena parten. Hovrättsdomen baseras på entydiga, robusta naturlagar utan beräkningar. Tingsrättsdomen bygger på simuleringar med ett datorprogram, som motpartens konsult har använt med många antaganden och utan att förklara bakomliggande fysik och matematik. Svea hovrätt dömde i brottmålet till fördel för min uppdragsgivare, polis och åklagare. Hovrätten fastställde tingsrättens dom för grov misshandel mot en kvinna. Med en 40 procent tyngre bil hade en man kört på kvinnans bil, så att den åkte av vägen och hamnade på taket i ett djupt dike.Händelseförloppet råkade vara sådant att inga beräkningar behövdes för att visa att mannen avsiktligt hade knuffat kvinnans mot det djupa diket på höger sida. Det räckte med entydiga, robusta naturlagar och de skador bilarna fick innan de lämnade vägbanan.Läs mer här i bildtext och länk. Den andra domen avsåg en tvist om försäkringsersättning för en livsho...
Mer om: Trafiksäkerhet , Däck
Inkompetenta konsulter kan vilseleda polis och domstol
2009-02-26 00:35:00
De principer som polis, rättsväsende och försäkringsbolag följer för att avgöra om en person är skyldig till avsiktligt våld eller bedrägeri kan leda helt fel efter trafikskador. Oskyldiga döms och straffas. Våldsverkare går fria.Kriminaltekniken är avancerad på många områden. Men alltför få personer vet hur fordon rör sig i samband med krascher och trafikskador. Det är problematiskt, eftersom kompetenskriterier saknas för sakkunniga i sådana domstolsförhandlingar. Fortsättning i nästa inlägg 21 april Det här skapar en marknad för slarviga eller okunniga konsulter, som kan vilseleda poliser och domstolar med skenbar trovärdighet i huvudförhandlingen, trots att deras argument är ovidkommande eller strider mot naturlagarna. Det förekommer också att man presenterar flashiga datorsimuleringar med tillrättalagda indata och parametrar, som gynnar den egna parten och inte kan kontrolleras. Se varningen på www.stop.se/utred/Jag har sett flera sådana exempel i både tingsrätt och hovrätt, dä...
Mer om: Trafikpolitik , Trafiksäkerhet
Video förklarar prinsens sladd - hög fart inte orsak
2009-02-26 00:35:00
Prins Carl Philip Bernadotte sladdade runt och körde av banan på Ring Knutstorp - vid ingången till raksträckan. Det betyder förstås att för hög fart inte var orsaken till lördagens snurr. Då skulle bilen ha gått rakt av banan i kurvan.Sydsvenskans Webb-TV visar prinsens sladdFina foton i SvD från avåkningen av Björn Lindgren (7-8) och Fritz Schibli (nr 3&5) Uppdatering: På Pontus Lundahls bild 5 från söndagens tävling ser det bättre utPorschen som prinsen har tagit över efter Tony Rickardsson är bakhjulsdriven och mycket motorstark. Det betyder att gaspådrag i slutet av en kurva kan förbruka allt väggrepp för drivningen framåt, så att bakhjulen inte ger några sidkrafter.För stabiliteten får det samma effekt som när man lättar på bakhjulen med halkriggen Skidcar:I början av videon ser man hur framhjulen släpps ned, medan bakhjulen fortfarande är upplyfta och har sämre grepp än framhjulen. Det får bilen att reagera på samma sätt som när man drar på inför en raksträcka med bakhjul...
Mer om: Trafiksäkerhet , Däck
Ge erfarna poliser vetenskaplig utbildning - som i sjukvården
2009-02-26 00:35:00
Nu klandras enskilda poliser för misstag, som de inte fått utbildning att undvika. Att identifiera livsfarliga våldsverkare bland alla personer som anmälts för lagöverträdelser är ingen lätt uppgift. Problemet förvärras genom myggsilandet av trafikförseelser utan skadeuppsåt, som påtvingas polisen och skapar pedagogiska dimridåer. Genom att själva kombinera vetenskapliga metoder med sin beprövade erfarenhet skulle skulle fältarbetande poliser kunna utveckla skadepreventionen ungefär som läkare och sjukvårdspersonal gör genom sina patientkontakter.Utbildningen ger i dag inget stöd till enskilda poliser att upptäcka de specifika riskfaktorerna bakom en oavsiktlig trafikskada. Inte ens trafikpolisens utredare får lära sig varför fordon rör sig på ett visst sätt i olycksförlopp. Ingen kan då begära att de ska kunna upptäcka detaljer som väcker misstanke om att en trafikskada är avsiktlig.Vägtrafiken blir därför en frizon för mord och misshandel.Trafikskada som en alert polis misstänkte ...
Mer om: Trafikpolitik , Trafiksäkerhet
Myndighetsdirektörer driver opinion och stryper kritisk forskning
2009-02-26 00:35:00
Två finansiellt inflytelserika herrar på Vägverket placerades högt på Ny Tekniks lista Mäktigast i Forskarsverige. Dessa herrar driver opinion för otidsenliga fartövervakningssystem, mot stora bilar och mot dubbdäck på ett utomvetenskapligt sätt, som ifrågasätts av internationell expertis. Trafiksäkerhet sdirektören Claes Tingvall intog tiondeplatsen på listan och Vägverkets IVSS-boss, Torbjörn Biding, kom på plats 15. Dessvärre hamnar deras maktutövning i skottgluggen för dagens artikel på DN Debatt:"Ett fundament i ett öppet och demokratiskt samhälle är att forskningen står fri från politisk styrning och att inte staten används som propagandaapparat."(Maria Rankka, DN Debatt 080415)??ven gårdagens inlägg om samverkan på SvD Brännpunkt av universitetskanslern Anders Flodström är relevant i sammanhanget.Men dessa vägverksbossars makt räcker tydligen för att gå emot världsledande experter i svensk bilindustri, som förgäves har protesterat - såväl mot Tingvalls bilbantning (kritik på D...
Mer om: Trafikpolitik , Däck
Mord, dråp eller trafikolycka? Hovrätt: misshandel. Video
2009-02-26 00:35:00
Trafikmord eller -dråp i Lund?Länk till trafikvideo med dödsolycka:Uppdatering nedan med röd text* Med stor tvekan knyter jag här an till det bottenlöst tragiska mordet på 10-åriga Engla. Men formuleringen hos DN och TT om att det var en olyckshändelse påminner om andra våldsverkares undanflykter, som behöver bemötas. Det var en olycka utan avsikt att skada kan våldsverkare säga, när de har kört ihjäl eller misshandlat människor med fordon som vapen. Då är det inte lika uppenbart att olyckshändelse är fel ord. Det är ofta svårt att bevisa att en kollision är avsiktlig.Sorgen och medkänslan för Englas anhöriga gör det svårt att här skriva om det generella problemet. Det går lättare om jag tänker tillbaka på försvarsadvokatens dribblande för en misstänkt våldsman i domstolsförhandlingar nyligen, där åklagaren hade kallat mig som sakkunnig.Den mannen hade kört på en kvinna i en annan bil, som hamnade på taket i ett vattenfyllt dike. Hon kunde ta sig ur bilen utan fysiska skador. Efterå...
Porsche voltar av liten knuff. Video. G-tal på Gelleråsbanan.
2009-02-26 00:35:00
Att köra åtskilda i tidsträning på tävlingsbana är en sak. Men när prins Carl Philip* kör Rickardssons fjolårsbil tätt intill andra efter gemensam start, kan en liten sidoknuff mot bakflygeln få även en Porsche att volta som på videon nedan. Utan några som helst anspråk på kungliga paralleller visar bildserien från min krasch på Ring Knutstorp hur jag råkade ut för samma sak, då en dansk medtävlare gav min Saab Sport en liten knuff, så att den voltade två varv och totalkvaddade. Läs mer om den kraschen och om polisens PIT-manoeuvre i inläggenDrunk driving does not explain Diana's crash - to professional investigatorsDiana dödad av Fiat-PIT ? Video visar hurDet är kanske att måla fan på väggen, men en liten varning till Carl-Philip Bernadotte och hans tränare, Janne Flash Nilsson, är nog på sin plats. ??ven om ingen avsiktligt kör på prinsens Porsche, så kanske han själv i orutin svänger alltför tvärt framför en bakomvarande. Då räcker det med en liten knuff mot bakre delen av prins...
Mer om: Trafiksäkerhet
Miss i haverirapport till bussförarens nackdel
2009-02-26 00:35:00
Rapporten från Statens haverikommission om bussolyckan i Rasbo 070227 saknar analys av ett viktigt fordonsdynamiskt fenomen. Det tyder på en omedveten okunnighet som är till nackdel för den åtalade föraren. Resonemanget om vägfriktionen på sidorna 52- och 64 i rapporten ger ett intryck av att ingen avdrift uppkommer förrän däcken kräver maximal sidkraft från vägbanan för att hålla emot luftkrafterna:"Slutsatsen i rapporten är att sidkrafterna och de friktionskoefficienter som behövs för att ta upp sidkrafterna, är relativt små, men sannolikt inte försumbara i halt väglag." (sid53 i SHK-rapporten RO 2008:1)Statens haverikommission tycks inte känna till att ett rullande gummihjul avger sidkrafter först när det har fått en avdriftsvinkel. Se mina artiklar i Nationalencyklopedin under uppslagsorden avdrift (2&3), sidkraft, sidgrepp och kursstabilitet. På sid52 hänvisar man t.o.m. till "Vägverkets definition" av friktionskoefficient vid halka."Den aerodynamiska sidkraft som kan tänka...
Mer om: Trafiksäkerhet
Vägverkets påbud som sten i glashus
2009-02-26 00:35:00
Vägverket vill kontrollera samtalslistor efter olyckor och förbjuda allt som stör förarens koncentration, även radio och GPS. Med det döljer man sin egen oförmåga att korrekt informera trafikanterna om energisparande vägval och akuta olycksrisker. Dagens utspel* av vägverksdirektörerna, Ingemar Skogö och Claes Tingvall, klingar falskt för den som vet hur styvmoderligt ledningen för Vägverket behandlar sitt eget ansvar för trafikmeddelanden i GPS-navigatorernas TMC-mottagare.Det är särskilt märkligt att man talar om att förbjuda användning av GPS, som kan minska trafikskadorna på flera sätt. Jag har själv råkat ut för två livshotande tillbud på grund av felnavigering.Den ena gången totalkvaddade jag bilen. Den andra räddade min väjning en kvinna i en mindre bil från trolig död i frontalkrock när hon körde i 90km/h åt fel håll på en motorvägsavfart, som var uselt skyltad - av Vägverket. I båda fallen skulle en bilnavigator ha stoppat felkörningarna.Felkörning kan drabba en människa hå...
Mer om: Integritet , Trafikpolitik , Trafiksäkerhet , Informationsteknik
Diana dödad av Fiat-PIT ? Video visar hur
2009-02-26 00:35:00
Prinsessan Dianas dödskrasch 1997 i Paris skylls återigen på rattfylla. Men ingen förklarar offentligt varför hennes Mercedes girade av körbanan. ??ndå räcker det med en liten knuff mot bakflygeln från den Fiat som observerades samtidigt. Uppdatering 8april med blå text och nytt videoklippInte ens att Fiatägaren har dött under mystiska omständigheter tycks ha fått någon att ställa frågor om olycksförloppet. Eller hittar Du något i Hearing transcripts?Fiatföraren kan förstås ha kört på Mercedesen och lättat på dess bakhjul [videodemo] utan avsikt att kvadda den. Mönstret är välkänt för mig som oberoende olycksutredare. Få förstår hur lite som behövs för att få en bil att sladda i hög fart. Det illustreras av några sekunder från en YouTube-video i inlägget Krascher i trafik på video lär för livet, som jag först upprepade här nedan.Men efter fina tips från Ann Onym 2008-04-07 22:42 och Anonym 2008-04-08 10:44 har jag bytt ut den mot ett tydligare och mer koncentrerat videoklipp: Video k...
Mer om: Trafiksäkerhet
GPS-navigatorns TMC vilseleder i hela Sverige
2009-02-26 00:35:00
Miljöbelastning och olycksrisker som uppstår vid felkörning kan minska rejält med GPS* och navigatorer. Då måste förstås kartmaterialet och trafikmeddelandena via TMC* vara otvetydiga och aktuella. Men det prioriteras inte av ledningen för den ansvariga myndigheten.I Dagens DN (12:12) rapporterar David Noaksson om ett villaområde som drabbas av en strid ström av långtradare - därför att ingen samordning och central kontroll finns av gatuadresserna som levereras till de elektroniska kartorna.Problemen med inaktuella TMC-meddelanden till våra bilnavigatorer drabbar förmodligen betydligt flera, både i och utanför de fordon som kör fel. Men det syns inte lika tydligt och har ännu inte lett till någon massmedial uppmärksamhet av rang. Jag har i alla fall inte sett någon testrapport i dags- och motortidningar som påtalar problemet. Sådan press från pressen behövs tydligen även här för att väcka ledningen för Vägverket, som har tagit på sig ansvaret för TMC i Sverige.Mina egna irrfärder nä...
Mer om: Trafikpolitik , Trafiksäkerhet
Okunnig toppstyrning av säkerhetsteknologi vid Vägverket
2009-02-26 00:35:00
Nu skuldbelägger Vägverkets självutnämnda experter dem som väljer bilar utan antisladdsystem. På 1990-talet nedvärderade samma experter ABS-bromsarna, som är bas för antisladdtekniken. De letar syndabockar i stället för att ta fram kriterier, provningsmetoder och utbildning för bilindustrins och vägtrafikens alltmer komplexa säkerhetssystem.Många förare vet inte ens om fordonet de kör har låsningsfria ABS-bromsar. Att körbeteendet skiljer sig väsentligt i nödsituationer vet man inte heller. ??nnu svårare är det nog för bilköparen att förstå funktionen hos olika system för antispinn, antisladd och fyrhjulsdrift.Eftersom Vägverket ansvarar för trafikantutbildningen är det anmärkningsvärt att myndighetens så kallade trafiksäkerhetsexperter, Anders Lie och Claes Tingvall, drar alla sådana system över en kam utan att hänvisa till djupare kunskapskällor.Den tekniska okunnigheten skiner ofta igenom- senast i dagens DN-intervju med Anders Lie:"Vi vill ha antisladdsystem som griper in krafti...
Mer om: Trafikpolitik , Trafiksäkerhet
Känt halkproblem med vanlig busstyp glömt av statens haveriutredare - video
2009-02-26 00:35:00
Dagens rapport från Statens haverikommision tyder på att man återigen blundar för ett problem med bakaxelkonstruktionen hos olycksbussarna i Rasbo. Samma känslighet för halka finns hos flera av bussarna som varit inblandade i svåra olyckor på vinterväglag de senaste åren.För några timmar sedan publicerade DN (Anders Hellberg) och SvD (TT) en artikel om rapporten . Ny Teknik fortsatte med detaljer om tekniska brister, men inget om bakaxelkonstruktionens halkkänslighet.På grund av ett brådskande uppdrag hinner jag inte nu göra mer än att kolla innehållsförteckningen och snabbt ögna igenom några delar av SHK-rapporten RO 2008:1. På sid.10 beskrivs bakaxelkonstruktionen*. Där framgår att enbart den främre av de två bakaxlarna är drivande på båda olycksbussarna.Den bakersta axeln minskar belastningen på drivaxeln och försämrar förmågan att motorbromsa utan sladd. Vad jag kan se i rapporten så har detta problem inte behandlats, trots att förarutbildare på halkbanor känner till det. Det ha...
Bluff om fartkameror inget aprilskämt, men ...
2009-02-26 00:35:00
Propagandan för fartkameror bygger på en bluff. Det var inget aprilskämt i gårdagens inlägg. Men det är tydligen rent önsketänkande att vägverksledningen skulle erkänna bluffen och förklara varför olyckorna minskar på en högriskväg - oavsett om man sätter upp en ny fartkamera eller inte.Trots att Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör, Claes Tingvall, är en kompetent statistiker, så håller han inne med kunskaperna om den så kallade regressionseffekten (se gårdagens inlägg).Därigenom luras bl.a. många av medarbetarna vid Vägverket, Polisen och NTF att fortsätta med sin omedvetna bluff. Allmänhet och politiker dras med och godtar att skattemedel spenderas på det otidsenliga fartkamerasystemet.??nnu värre är kanske de pedagogiska effekterna av den seglivade övertron på fartgränser och syndabockstänkandet bakom ATK, automatisk trafiksäkerhetskontroll.Enligt uppgift bluffar man också med finansieringen och säljer in kamerorna med påståenden om att de betalas av böterna. Avdelningstänkande oc...
Mer om: Trafikpolitik , Trafiksäkerhet
Bluff om fartkameror erkänns av Vägverket
2009-02-26 00:35:00
Dagen till ära ber Vägverket om ursäkt för tidigare uttalanden om att olyckorna har minskat, där fartkameror har satts upp. De som sagt så har inte bluffat medvetet, men de har själva lurats av ett statistiskt fenomen, regressionseffekten.Eftersom nya kameraplatser väljs där olycksfrekvensen varit särskilt hög, kommer olyckstalet där att pendla tillbaka och återgå till medelvärdet eller ännu lägre. Det sker oavsett om någon kamera sätts upp eller ej. Detta statistiska fenomen har lurat många trafikplanerare att överskatta sina åtgärders effektivitet.Googla på regressionseffekt så ser du att Vägverket för ett par år sedan avslog en ansökan om regressionseffekter. Men nu vill ledningen ta bladet från munnen och dämpa övertron på fartkamerornas effekter. Det är nog på tiden innan någon annan avslöjar bluffen.Referens:Pressmeddelandet där vagverksledningen erkänner bluffenFortsättning följer härKommentarer till dagens nyhet: DN 15:20 16:13 00:02SvD 15:25 15:23 13:25 02:07Sydsvenskan 23:...
Mer om: Trafikpolitik , Trafiksäkerhet
Däck med fällbara dubbar kräver nya syndabockar
2009-02-26 00:35:00
Däckdubbar kan fällas ut och in av föraren med trådlös signalöverföring. Sådan utveckling pågår enligt dagens Ny Teknik. De som ansvarar för att minska luftföroreningar i städerna måste därför snart hitta nya syndabockar - eller ta tag i de svåra hälsoproblemen i stället för att skylla på enskilda bilister.Läs mer i andra inlägg om osakligheter och farliga fel i kampanjen mot dubbdäck, som drivs med skattemedel av några opportunistiska personer vid Vägverket och i Stockholms offentliga sektor.Kolla också bloggen Halvards halkvarning och video från andras och min webb hos YouTube med krascher på den besvärliga halka, som uppstår när enbart dubbfria däck är i trafik och polerar isen.
Mer om: Trafikpolitik , Trafiksäkerhet
SOS-alarm till Ursvik i Västerbotten: Gå inomhus och stäng ventilationen!
2008-06-18 22:12:00
VMA Information - Söndag 2008-06-15 15:37Brand i Ursviksskolan i Ursviken i Västerbottens län. Kraftig rökutveckling. Alla om befinner sig i området ombeds att gå inomhus, stänga dörrar fönster och ventilation.Om du besöker webbsidan och ej finner Viktigt Meddelande till Allmänheten innebär detta att situationen är över.Ovanstående citat hittade jag nyss via ett mail från min prenumeration på VMADessvärre fungerar ännu inte Cell Broadcast, som skulle kunna larma med SMS till alla påslagna mobiltelefoner i området.
Mer om: Trafikpolitik
Här kan vajerräcken öka dödsrisken
2008-06-18 22:12:00
Eftersom min blogg är spärrad för Vägverkets personal, hoppas jag att fotot når fram via andra kanaler och avskräcker ansvariga från att upprepa liknande tokigheter. Här tvingar vajerräckena ihop fordon med motsatta körriktningar. Wireräcken skulle väl förhindra mötesolyckor, inte öka risken för såna livsfarliga krockar?På bilden var 'flipperspelet sladdlöst', men hur blir det vid halka?Utförligare resonemang i kommentar nr.2. Stolparnas upphängningskrokar är inte heller nådiga mot motorcyklister som kommit ur kurs.
Mer om: Trafiksäkerhet
Vinterdäck behövdes syttende mai men ger sämre våtgrepp
2008-06-18 22:12:00
Djup snö i Sverige på Norges nationaldag påminner om det klassiska forskarmisstaget med dubbdäckens olycksrisker. Det har fått många att välja vinterdäck utan dubbar, som får användas året om. Men få vet att det mjuka gummit minskar våtgreppet.Det beror på att en mjuk slitbana är mer följsam mot vägytans ojämnheter och når djupare ned i beläggningens små 'gropar' eller 'dalar'. Där tvingar gummit upp vattnet, så att det separerar slitbanans molekyler från beläggningens även på 'topparna'. Lokal eller total vattenplaning blir resultatet och väggreppet minskar eller försvinner helt.Fenomenet kallas elastohydrodynamisk separation och observerades av mitt forskarlag på 1980-talet, när vi studerade skors halkmotstånd på smorda gångbanor. Sök på "hal" i min litteraturlista.Men nu är det bäst att jag slutar och återgår till min time-out, innan jag får ett återfall i kritiken mot ledningen för Vägverket - som inte lyckades få med Stockholms politiker i sin antidubbkampanj där Hornsgat...
Mer om: Trafiksäkerhet
Framgaffelbrott - fara med vissa cyklar
2008-06-18 22:12:00
Häromdagen lossnade styret på min gamla cykel i en brant backe. Jag vurpade förstås. Det olycksfallet återkom i minnet när jag läste i SvD att oväxlade cyklar blivit populära. Därför bryter jag tillfälligt den Time Out, som Vägverkets blockering av min blogg initierade.Backen var inte brantare än att jag skulle kunna cykla uppför stående på tramporna. Trodde jag och tog spjärn mot styrstången. Men järnmasken och tidens tand hade tydligen skapat en alltför djup brottanvisning på framgaffelns övre rör, som går genom ramen upp till styrstången. Det bröts av. Så plötsligt befann jag mig inte bara i backen utan också på den. Med ett uppskrapat knä och med styret i händerna.Jodå, Halvard, hjälmen satt kvar på huvudet. Men den behövdes inte i så låg fart. Efter att ha kört omkull åtskilliga gånger i motocross- och endurospåren med min mc, Husqvarna 250, har hjälm ändå blivit en självklarhet för mig på alla tvåhjulingar.Det brustna framgaffelröret på min gamla hoj, som Rikard med all rätt d...
Mer om: Trafiksäkerhet
Mer artiklar från denna bloggen:
1-30, 31-60, 61-90, 91-120, 121-150
33601 bloggar i topplistan.
Statistiken nollställs varje vecka.


Kontakta Oss