TopplistanMarknadsföring / SEODetaljer för "Jeanette Fors"

Jeanette Fors

Jeanette Fors
En blogg om kommunikation i förändringsprocesser, kriskommunikation och ringar på vatten.
Artiklar: 1-30, 31-60, 61-90, 91-120, 121-150

Artiklar

Den som granskas är också människa ? Seminarium med Uppdrag granskning
2017-08-11 08:36:00
I Almedalen debatterade jag med Uppdrag gransknings grävreportrar Janne Josefsson, Sophia Djiobaridis och Karin Mattisson. En sammanfattning av debatten med klipp från SVT Play finns här. Det var en nyanserad och bra debatt i Almedalen. En debatt där båda perspektiven fanns representerade. Och där det fanns en vilja att lyssna, förstå och vara självkritisk. Även Uppdrag granskning uppskattade debatten: ”Din insats gav verkligen skjuts åt diskussionen. Vi skulle gärna vilja höra mer av din kritik. Den är viktig för oss.” Sedan dess har jag och Nils Hansson, projektledare och ansvarig utgivare för Uppdrag granskning, haft ett givande och öppet samtal om hur vi kan ta debatten vidare. 24 augusti är jag bjuden till Göteborg för att hålla ett föredrag och delta i en workshop med UG-redaktionens 40 medarbetare. De vill höra mer om ”offrets? perspektiv (deras terminologi), en fördjupning av de argument jag lyfte i Almedalen. Jag kallar det för ”den som granskas är o...
Krishanteringen kring Transportstyrelsen och den politiska förtroendekrisen
2017-07-27 10:50:00
Idag meddelar Stefan Löfven att han ombildar regeringen. Stefan Löfvens besked imponerar. Och förvånar. Beskedet var helt oväntat. ”Jag tänker inte försätta Sverige i en politisk kris” säger han och börjar nu återta kontrollen, även om självkritik saknas. Han ger också en liten näsbränna tillbaka. Jag medverkade tidigt i morse i Expressen TV om det som kan vara Sveriges kanske största IT-skandal hittills. Jag ser två olika men relaterade kriser: 1. De uppenbara och allvarliga lagöverträdelserna på Transportstyrelsen. Att göra avsteg från lagen. Tre lagar! Mörkandet. Den låga, eller snarare obefintliga, medvetenheten kring IT-säkerhet och säkerhetsskyddsfrågor. En myndighet som inte har koll på vad som är skyddsvärt och vilka risker det innebär att skyddsvärd information hamnar i fel händer. 2. Den politiska förtroendekrisen som inte behövt bli så omfattande om den (och den ursprungliga krisen) hanterats på ett snabbt och handlingskraftigt sätt. Jag ser en regering som lå...
Vem har mest makt? Jag debatterar med Janne Josefsson och Uppdrag Gransknin
2017-07-07 16:46:00
Jag debatterade med Uppdrag Gransknings grävreportrar Janne Josefsson och Sophia Djiobaridis på SVT-scenen i Almedalen. Vem sätter agendan? PR-konsulten eller journalisten? Uppdrag Gransknings utgångspunkt är att PR-konsulter ger kontraproduktiva råd och att medietränare lär sina uppdragsgivare att ducka och ljuga. Jag involveras ofta i komplex krishantering och medietränar företagsledare och chefer i samband med mediala granskningar, bland annat när Uppdrag Granskning knackar på dörren. Medieträning fungerar inte såsom Uppdrag Granskning konstant påstår. Det är en del av Uppdrag Gransknings affärsidé att kritisera och förlöjliga medieträning. Det ?underhållande? skådespeleriet som inledde debatten (men som inte finns med i klippet nedan) befäster just det. Jag har tidigare beskrivit hur paniken och rädslan tar över när Uppdrag Granskning knackar på dörren. Hur paniken och rädslan gör att man agerar fel. Jag har också skrivit om en verklighet som är mer komplex än att rymmas i en pr...
4 kriterier för en trovärdig ursäkt – Om United Airlines krishanterin
2017-04-20 11:42:00
I gårdagens P1-Morgon pratade jag om krishantering, konsten att be om ursäkt och pudlar som förvärrar krisen. Inslaget är på 7 minuter och finns i sin helhet här: Konsten att pudla sig ur en kris. Det är en konst att be om ursäkt. Som krishanterare och medierådgivare kommer jag ofta in när misstag har begåtts, fel beslut har fattats eller förtroendekrisen ska hanteras. I SR-inslaget pratar jag om 4 kriterier som jag vill se i en hållbar och trovärdig ursäkt. Du som ber om ursäkt ska: känna empati med de du sårat eller på något sätt skadat visa förståelse för andras känslor, frustration eller kritik ? även om du inte håller med i sak förklara hur den här situationen kunde uppstå och ge dina bästa argument ange konkreta åtgärder som vidtagits för att samma misstag inte ska upprepas Ursäkten måste med andra ord uttrycka vad du ber om ursäkt för och vad du gör för att inte samma situation ska uppstå igen. Den ska innehålla både emotionella och rationella argument, vilket jag skrivit o...
Kriskommunikation på Krisberedskap 2017
2017-03-28 18:45:00
Den här konferensen vill du inte missa om du jobbar med kriskommunikation och krisberedskap. Kolla vilken uppslutning i programmet! Krisberedskap 2017 är en nationell konferens som vänder sig till alla som jobbar med kriskommunikation och kris­beredskapsfrågor, både inom kommunal och statlig förvaltning men även inom den privata sektorn och näringslivet. Bland annat pratar Linda Nordgren och Frida Leander från Malmö Stad om kriskommunikation vid social oro med ett antal aktuella exempel. Själv pratar jag om hur du använder de sociala mediernas fulla potential i en eskalerande kris. Hoppas vi ses nästa vecka i Helsingborg! Kriskommunikation på Krisberedskap 2017 publicerades först på jeanettefors.se.
Kriskommunikation och sociala medier
2017-03-28 18:17:00
Idag pratade jag om kriskommunikation och sociala medier på Internet i Fokus, Skånes ledande B2B-event inom webb och digital marknadsföring. Det var ett riktigt bra program med grymma talare som tillsammans täckte flera perspektiv om digitalisering kopplat till affären. Själv pratade jag under rubriken Krishantering i sociala medier – så gör du när drevet går. Med drygt 300 personer i publiken var energin på topp! Läs mer om Internet i Fokus här. Kriskommunikation och sociala medier publicerades först på jeanettefors.se.
Sanningen är sällan så enkel
2017-03-14 12:33:00
När journalister beskriver hur de upplever företagens krishantering är det ”att sanningen inte kommer fram direkt” som rankas högst. Det visar en ny undersökning från Aalund som ställt frågor till 450 journalister och där jag, från mitt perspektiv som krishanterare, har blivit tillfrågad att kommentera resultatet. Hela Aalunds undersökning inklusive mina reflektioner finns här som pdf. Självklart behöver kriser hanteras snabbt för att undvika skada på förtroendet. Jag ser ofta ett problem med företag och organisationer som väntar onödigt länge med att uttala sig när de blir granskade. Samtidigt är sanningen sällan så enkel. Ett problem som är minst lika vanligt, om inte vanligare än att vänta med att svara på journalistens frågor, är att gå för snabbt fram och inte vara förberedd. Verkligheten är mer komplex än att sammanfattas i en oneliner Få medieformat tillåter en komplex bild. Och svar kan i många fall inte paketeras på ett sådant sätt som journalisten förväntar sig...
Därför startar jag egen krisbyrå
2017-02-01 10:40:00
Nu händer det!! Efter flera år som anställd startar jag Jeanette Fors-Andrée AB, Sveriges vassaste kris- och medierådgivning. Min första och största kund kommer att vara min tidigare arbetsgivare. På uppdrag av Livsmedelsföretagen ska jag fortsätta stötta de enskilda bolagen inom livsmedelsindustrin. Skillnaden är att jag nu också kan välja andra uppdrag. Det här känns otroligt spännande, men också extremt läskigt. Faktum är att det kan vara det läskigaste beslutet jag någonsin fattat. Jag lämnar tryggheten med en fast anställning. Tar klivet ut i det okända. Det pirrar i magen av spänning och förväntan. Men också skräck. Och förstås en massa ?tänk om-tankar?. Jag har under flera år fått frågan från vänner och bekanta: ?När är det dags för dig att köra eget?? Vissa har till och med aktivt peppat och pushat på. Men jag har då känt en trygghet i att vara anställd, en trygghet i att ha en fast punkt och en fast inkomst. Folk har sagt till mig: ?Om någon klarar att stå på egna ben så är...
Krishantering för kommunikationschefer
2017-01-11 08:05:00
Förra veckan var det dags för mitt första föredrag på chefsnätverket Close. Salen var full med ett härligt gäng kommunikationschefer från privat och offentlig verksamhet. Under tre timmar pratade jag om krishantering och förtroendekriser och diskussionerna var på topp. Om du är sugen på ett professionellt mötesforum så tycker jag definitivt att du ska ta kontakt med Close. Krishantering för kommunikationschefer publicerades först på jeanettefors.se.
När drevet går i sociala medier
2017-01-11 08:05:00
Igår deltog jag som talare på Internetdagarna för att prata om hur du bäst använder de sociala mediernas fulla potential i en kris. Under titeln ”När drevet går i sociala medier” gav jag en rad handfasta råd och verktyg som deltagarna kan använda i sitt operativa arbete. Spåret ”Baksidan av den digitala vardagen” arrangerades av det fantastiska teamet Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Strandh och innehöll flera väldigt intressanta tankar. Ta en titt här. När drevet går i sociala medier publicerades först på jeanettefors.se.
Kriskommunikation i offentlig verksamhet
2017-01-10 18:00:00
På konferensen Sociala medier i offentlig verksamhet 24-25 januari pratar jag om kriskommunikation och förtroendekriser: Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer Hur använder du de sociala mediernas fulla potential i en kris? Hur gör du när drevet går? Exempel på lyckad kriskommunikation inom offentlig verksamhet Hoppas vi ses! Du kan anmäla dig och se det fullständiga programmet här. Kriskommunikation i offentlig verksamhet publicerades först på jeanettefors.se.
Talare på Internetdagarna
2016-09-20 22:18:00
Hur gör man när drevet går i sociala medier? Hur använder man de sociala mediernas fulla potential på bästa möjliga sätt i en kris? På Internetdagarna den 22 november ger jag mina bästa råd och rekommendationer. Hoppas vi ses där, på Stockholm Waterfront. Ett utdrag ur programmet finns här nere. Gå in på Internetdagarna för att anmäla dig. När det krisar på nätet är det fara och färde, 14.00-15.00 Företag och organisationer har senaste åren fått lära sig att det krisarbete som man förut hade behöver förändras i och med internet. Allt går blixtsnabbt, vågen av aversion är stor och stark. Jeanette Fors-Andrée är specialist på krishantering och ger en bra grund för att arbeta med nästa kris i organisationen. En panel med personer som arbetat genom stora kriser online kommer ge sina erfarenheter och tips. Talare Jeanette Fors-Andrée, Krishanterare och medierådgivare Jeanette Fors-Andrée, kriskommunikationsexpert och en av landets främsta krishanterare, ger dig sina absolut bästa ti...
Aida Hadzialics krishantering: Rätt beslut att avgå
2016-08-13 23:40:00
Aida Hadzialic, statsråd och gymnasie- och kunskapslyftsminister, meddelade idag på en pressträff att hon avgår efter att ha fastnat i en poliskontroll med 0,2 promille i blodet. Hadzialics krishantering är föredömlig.  Men hon har, till min förvåning, fått hård kritik för sin avgång. I Dagens Industri skriver PM Nilsson ?Hon hade inte behövt avgå?. Han fortsätter: ?Hon är ung och en av regeringens få fullt fungerande ministrar, och det måste finnas en gräns även för hur stora konsekvenser en promillegräns ska ha. Är det rimligt att även andra slutar sina arbeten och uppdrag för samma förseelse? Är minsta småsak skäl nog att förstöra humankapital och lovande karriärer?? I Expressen skriver K-G Bergström ?Löfven och Hadzialic har överreagerat?. Han fortsätter: ?Aida Hadzialic har förvisso visat dåligt omdöme, när hon satt sig vid ratten bara fyra timmar efter att ha druckit två glas vin. Och visst är 0,2 promille rattfylleri enligt svensk lag. Men det är en internationellt sett mycke...
Föreläser på chefsnätverket Close
2016-06-17 14:10:00
Jag har glädjen att meddela att jag under hösten föreläser på Close nätverksträffar. Close är ett chefsnätverk och ett professionellt mötesforum som vänder sig till en rad olika chefsroller i syftet att inspirera och stärka personerna i sina yrkesroller. På nätverksträffarna sker ett kunskapsutbyte mellan erfarna chefer och inspirerande föreläsare med aktuella teman bjuds in. Jag ser fram emot att träffa dig som är medlem. Mer information hittar du på Close eller här nedan: Jeanette Fors-Andrée: När drevet går ? Krishantering i praktiken 23 NOVEMBER 2016 Denna gång får du lyssna till Jeanette Fors-Andrée som är en av landets främsta krishanterare och medierådgivare. Hon har arbetat med förtroendekriser i 12 år och har erfarenhet som PR- och kriskonsult på global PR-byrå och som rådgivare till livsmedelsindustrin som anställd på Svenskt Näringslivs branschorganisation Livsmedelsföretagen. UR INNEHÅLLET: Krishanteringens grunder och framgångsfaktorer Hur ska transparens och proaktiv...
Podd om förtroendekriser
2016-06-14 04:50:00
Hur ska man hantera och motverka förtroendekriser? Och vad är framgångsrik kriskommunikation? Snart i en podd nära dig i samarbete med Bonnier Ledarskap. Podd om förtroendekriser publicerades först på jeanettefors.se.
Transparens i både medgång och motgång
2016-04-20 08:10:00
Inför mitt föredrag på Malmömässan förra veckan intervjuades jag i mässtidningen om varför krishantering är viktigt, vad transparens är och hur handlingskraft ska yttra sig i praktiken för att undvika förtroendekriser. Intervjun finns här i sin helhet: ?Transparens i både medgång och motgång? Jeanette Fors-Andrée är en av landets främsta krishanterare med 11 års erfarenhet av förtroendekriser och kriskommunikation. På Malmömässan kommer hon den 6 april att berätta hur man ska agera när det stormar. Vi har ställt några frågor där hon förklarar varför krishantering är viktigt för dagens företag. Varför är krishantering viktigt? ? Min roll som anställd kris- och medierådgivare för livsmedelsindustrin skapades som ett resultat av den medieuppmärksamhet som livsmedelsindustrin fick i samband med att det upptäcktes hästkött i färdigrätter. Som Sveriges fjärde största industri är det viktigt för företag att på ett begripligt sätt förklara vad som har hänt och handlingskraftigt åtgärda prob...
När drevet går ? så hanterar du den mediala krisen
2016-04-20 08:10:00
Nu bär det av mot Malmö. Imorgon är jag talare på Food Chain Nordic, en mässa med seminarier och utställare för beslutsfattare från livsmedelsindustrin i hela Norden. Jag pratar på temat kriskommunikation med rubriken ”När drevet går ? så hanterar du den mediala krisen”. Jag ger flera konkreta exempel och råd kring hur du bäst agerar när löpsedlarna fylls med ord som ”skandal”, ”kris” eller ”avslöjande”. Bland talarna finns också Maria Wetterstrand, Per Grankvist, The Absolut Company, KRAV, Tele2 och många fler. Det ska handla om alltifrån industri 4.0, IoT och innovation till CSR, hållbarhet och miljö. Välkomna till Malmömässan. Hoppas vi ses där! Program finns här. När drevet går ? så hanterar du den mediala krisen publicerades först på jeanettefors.se.
Om krishantering och Uppdrag Granskning i Medierna P1
2016-04-20 08:10:00
Lyssna på Medierna i P1 där jag medverkar om varför bra krishantering behövs när Uppdrag Granskning knackar på dörren. Vad är bra krishantering? Vad är dålig krishantering? Och varför behöver företag och offentliga myndigheter medietränas när Uppdrag Granskning ringer? Läs också mitt blogginlägg: När Uppdrag Granskning knackar på dörren tar paniken och rädslan över. Om krishantering och Uppdrag Granskning i Medierna P1 publicerades först på jeanettefors.se.
När Uppdrag Granskning knackar på dörren tar paniken och rädslan över
2016-04-20 08:10:00
? ?Hej. SVT, Uppdrag Granskning. Vi sökte Frank.? ? ?Frank är inte här.? ? ”Eh, jo. Han gick precis in genom dörren.” Just den situationen är tagen ur gårdagens avsnitt av Uppdrag Granskning och speglar hur många agerar när Uppdrag Granskning knackar på dörren. Man agerar i panik och rädsla. Den paniken är också ett tecken på dålig eller total avsaknad av krishantering. Bra krishantering däremot förbereder den granskade så att han eller hon kan gå in med inställningen att besvara de mest kritiska frågorna och med egna ord förklara och ge sina bästa argument. Visa förståelse för kritiken. Ge tydliga besked. Be om ursäkt om du eller din verksamhet att gjort något fel och tala om vilka åtgärder som vidtagits för att rätta till problemet. Det är alltid mina grundläggande råd. Med ett utifrånperspektiv kan en erfaren krishanterare hjälpa dig ta ett systematiskt grepp om det som händer. Det är ett farligt och tyvärr vanligt misstag att tro att granskningar och avslöjanden går ...
Så undviker du förtroendekriser
2016-04-20 08:10:00
Den bästa krishanteringen är den som ser till att krisen inte uppstår, bland annat genom ett krismedvetet beslutsfattande och ett gott omdöme. Lev som du lär och bygg en sund företagskultur där transparens och värderingar omsätts i praktiken. Säg vad du gör ? gör som du säger. När drevet väl går är det avgörande att snabbt analysera vad som har hänt, agera handlingskraftigt och besvara de värsta frågorna som ställs och måste hanteras. Här kommer elva av mina bästa råd från 11 års arbete med förtroendekriser och kriskommunikation. En obalans mellan ord och handling. Ett gap mellan å ena sidan företagets varumärkeslöfte och kärnvärden, och å andra sidan vad företaget säger och hur det agerar i en konkret situation. Bolagets värderingar omsätts inte i praktiken. Löften bryts. Det är så jag definierar förtroendekriser. Det är så de uppstår. När dina värderingar upplevs som tomma ord och den bild som du försöker leva upp till uppfattas som osann. Ju större gapet är, desto allvarligare oc...
Kriskommunikation – föredrag för koncernchefer
2016-04-20 08:10:00
Kriskommunikation för koncernchefer och direktörer. Det är temat på morgondagens föredrag som jag håller för en stor svensk koncern och deras top50 chefer. Kriskommunikation är en ledarskapsfråga och måste därför ges utrymme i ledningsrummet och prioriteras av koncernchefer. Det som inte prioriteras av funktioner på ledande befattningar, prioriteras heller inte av andra. Mitt föredrag innehåller konkreta råd, tillvägagångssätt och inspiration.   Kriskommunikation – föredrag för koncernchefer publicerades först på jeanettefors.se.
Margot Wallström och lägenhetsaffären
2016-04-20 08:10:00
Kommunalskandalen har under en veckas tid utvecklats som en spännande följetong. Med ett okänt slut har flera olika vinklar och avslöjanden presenterats. Aftonbladets granskning är ett exempel på hur mediedramaturgin fungerar när den är som allra bäst – i en eskalerande kris kommer olika vinklar att följa på varandra och bidra till en än häftigare upptrappning av skeendet. Stormen kommer sällan ensam. Därför är det oerhört viktigt att i ett tidigt skede förutse vilka vinklar som kan tänkas komma, granska sig själv från olika perspektiv, omedelbart åtgärda de uppenbara felen och förbereda budskap för att möta de potentiella vinklarna. Det tillhör krishanteringens absolut viktigaste grunder. Granskningen har kommit att omfatta utrikesminister Margot Wallström. Riksenheten mot korruption har inlett en förundersökning med anledning av Wallströms lägenhetsaffär med Kommunal. ”Det finns anledning att anta att brott har förövats”, säger chefsåklagare Alf Johansson. &rdquo...
Krisexperten Jeanette Fors-Andrée ny skribent
2016-04-20 08:10:00
I december inledde jag och ledarskapssajten Motivation.se ett samarbete där jag ska vara expertskribent på området kriskommunikation, krishantering och förtroendekriser. På ledarskapssajten Motivation.se ges en rad olika expertråd om ledarskap och från olika perspektiv. Det känns väldigt kul att skriva på en etablerad plattform som når helt rätt målgrupp. Artiklarna jag skriver där bygger på mina böcker om kriskommunikation, krishantering och förtroendekriser. Jag ska både inspirera och ge konkreta tips och råd. Läs mer om samarbetet i Motivation.se:s pressmeddelande här: Krisexperten Jeanette Fors-Andrée ny skribent på Motivation.se Jeanette Fors-Andrée, krisexpert på Livsmedelsföretagen och författare till tre böcker om kriskommunikation och krishantering, delar med sig av erfarenheter på området. Jeanette Fors-Andrée är en av landets främsta krishanterare och medierådgivare. Sedan 2013 är hon rådgivare för företag i livsmedelsindustrin som anställd på bransch- och arbetsgivaror...
Om en platt medieretorik och makthavare som undviker tydliga och raka svar
2016-04-20 08:10:00
Efter min medverkan i Medierna i P1 igår kommer här några ytterligare reflektioner. Gårdagens Medierna handlade om makthavarintervjuer. Om medieträning, politiker som inte svarar på frågor och hur styrkeförhållandet mellan makthavare och journalister har förändrats över tid. Det var ett bra program som gav en översikt över utvecklingen och var vi står någonstans idag. En bit in i programmet berättar Monica Saarinen, programledare på Ekots Lördagsintervju, hur hon upplever att många makthavare inte svarar på frågor. Det finns en uppgivenhet i hennes beskrivning av hur vanligt det är att intervjupersoner duckar för väsentliga frågeställningar. Jag håller med henne om att det är svårt att veta om det beror på dålig medieträning eller om nivån på journalistiken också bidrar till att det går i cirklar. Mona Sahlin är inne på samma spår när hon säger att politiker påfallande ofta undviker frågor, och att hon själv kanske varit skyldig till det problem som uppstår när ansvariga personer in...
Kaplan och Miljöpartiets krishantering
2016-04-19 18:32:00
Det var både nödvändigt och väntat att Mehmet Kaplan avgår och lämnar sitt uppdrag som bostadsminister. Under den senaste veckan har stor kritik riktats mot Kaplans agerande, omdöme och umgänge. Kritik har också riktats mot Kaplans, statsminister Stefan Löfvens och Miljöpartiets språkrör Åsa Romsons och Gustav Fridolins usla krishantering. Så vilka lärdomar kan makthavare (politiker som företagsledare) dra? Bland mina bästa råd efter snart 12 års erfarenhet av förtroendekriser finns att fatta handlingskraftiga beslut och våga stå för dem: Det ingår i ledarens roll att hantera de mest obekväma situationerna. Det ingår i ledarens roll att fatta de svåraste besluten och våga stå för dem. När förtroendet vacklar och marken skakar, ingår det i högsta chefens roll att stå stadigt och uttrycka de obehagliga sanningarna. Oavsett om man är statsminister, språkrör, styrelseordförande eller toppdirektör i näringslivet. Det ingår i ledarens roll att göra allt i sin makt för att skydda verksa...
Transparens i både medgång och motgång
2016-04-12 11:31:00
Inför mitt föredrag på Malmömässan förra veckan intervjuades jag i mässtidningen om varför krishantering är viktigt, vad transparens är och hur handlingskraft ska yttra sig i praktiken för att undvika förtroendekriser. Intervjun finns här i sin helhet: ?Transparens i både medgång och motgång? Jeanette Fors-Andrée är en av landets främsta krishanterare med 11 års erfarenhet av förtroendekriser och kriskommunikation. På Malmömässan kommer hon den 6 april att berätta hur man ska agera när det stormar. Vi har ställt några frågor där hon förklarar varför krishantering är viktigt för dagens företag. Varför är krishantering viktigt? ? Min roll som anställd kris- och medierådgivare för livsmedelsindustrin skapades som ett resultat av den medieuppmärksamhet som livsmedelsindustrin fick i samband med att det upptäcktes hästkött i färdigrätter. Som Sveriges fjärde största industri är det viktigt för företag att på ett begripligt sätt förklara vad som har hänt och handlingskraftigt åtgärda prob...
När drevet går ? så hanterar du den mediala krisen
2016-04-05 14:54:00
Nu bär det av mot Malmö. Imorgon är jag talare på Food Chain Nordic, en mässa med seminarier och utställare för beslutsfattare från livsmedelsindustrin i hela Norden. Jag pratar på temat kriskommunikation med rubriken ”När drevet går ? så hanterar du den mediala krisen”. Jag ger flera konkreta exempel och råd kring hur du bäst agerar när löpsedlarna fylls med ord som ”skandal”, ”kris” eller ”avslöjande”. Bland talarna finns också Maria Wetterstrand, Per Grankvist, The Absolut Company, KRAV, Tele2 och många fler. Det ska handla om alltifrån industri 4.0, IoT och innovation till CSR, hållbarhet och miljö. Välkomna till Malmömässan. Hoppas vi ses där! Program finns här. När drevet går ? så hanterar du den mediala krisen publicerades först på jeanettefors.se.
Om krishantering och Uppdrag Granskning i Medierna P1
2016-03-22 18:45:00
Lyssna på Medierna i P1 där jag medverkar om varför bra krishantering behövs när Uppdrag Granskning knackar på dörren. Vad är bra krishantering? Vad är dålig krishantering? Och varför behöver företag och offentliga myndigheter medietränas när Uppdrag Granskning ringer? Läs också mitt blogginlägg: När Uppdrag Granskning knackar på dörren tar paniken och rädslan över. Om krishantering och Uppdrag Granskning i Medierna P1 publicerades först på jeanettefors.se.
När Uppdrag Granskning knackar på dörren tar paniken och rädslan över
2016-03-17 17:58:00
? ?Hej. SVT, Uppdrag Granskning. Vi sökte Frank.? ? ?Frank är inte här.? ? ”Eh, jo. Han gick precis in genom dörren.” Just den situationen är tagen ur gårdagens avsnitt av Uppdrag Granskning och speglar hur många agerar när Uppdrag Granskning knackar på dörren. Man agerar i panik och rädsla. Den paniken är också ett tecken på dålig eller total avsaknad av krishantering. Bra krishantering däremot förbereder den granskade så att han eller hon kan gå in med inställningen att besvara de mest kritiska frågorna och med egna ord förklara och ge sina bästa argument. Visa förståelse för kritiken. Har du eller din verksamhet gjort något fel så bör du be om ursäkt och tala om vilka åtgärder som vidtagits för att rätta till problemet. Det är alltid mina grundläggande råd. Det är ett farligt och tyvärr vanligt misstag att tro att granskningar och avslöjanden går att vifta bort genom att vänta ut stormen. Men du hinner aldrig ikapp en storm. När drevet väl går är du skyldig tills du h...
Swedbanks krishantering ? Anders Sundström kastar Wolf för vargarna
2016-02-09 18:17:00
Swedbanks styrelseordförande Anders Sundström kastar vd för vargarna för att rädda sitt eget skinn. En panikartad krishantering och en spretig och otydlig kriskommunikation. Det är så jag tolkar Swedbanks hantering av Michael Wolfs avsked idag. Jag har under dagen intervjuats i Dagens Industri och Resumé om Swedbanks krishantering och det faktum att vd plötsligt fått sparken. Jag är inte förvånad att Swedbanks vd Michael Wolf fått sparken. Det kan vara en naturlig konsekvens av fastighetsaffären och att styrelsen tappat förtroende för Wolfs förmåga att styra verksamheten, även om sådana indikationer inte har funnits. Det som däremot förvånar mig är formerna för hur det har gått till. Det är väldigt ovanligt att en vd får sparken på det här sättet. Normalt sker det under ordnade former där det aviseras som en förändring som ska träda i kraft om några månader. Dessutom har kriskommunikationen varit väldigt spretig och otydlig, vilket lämnar många obesvarade frågetecken. Enligt styrels...
Mer artiklar från denna bloggen:
1-30, 31-60, 61-90, 91-120, 121-150
33543 bloggar i topplistan.
Statistiken nollställs varje vecka.


Kontakta Oss