TopplistanMedia och JournalistikDetaljer för "DEN ALLIERADE JOURNALISTEN GRANSKAR MEDIAS VALKAMP"

DEN ALLIERADE JOURNALISTEN GRANSKAR MEDIAS VALKAMP

DEN ALLIERADE JOURNALISTEN GRANSKAR MEDIAS VALKAMP
90 PROCENT AV SVENSK NYHETSMEDIA ÄR BORGERLIG. VALKAMPANJEN HAR DRAGIT IGÅNG PÅ LANDETS LEDARSIDOR. MEN KAMPANJAS DET FÖR ALLIANSEN ÄVEN I NYHETSPROGRAM OCH PÅ NYHETSSIDORNA I DAGSTIDNINGARNA?
Artiklar: 1-30, 31-60

Artiklar

Debatt och upprop för ny tidning
2010-09-27 18:48:00
Samordnaren av Den Allierade Journalisten skriver debattartikel på Newsmill här.Facebook-upprop om en ny dagstidning här.
Årets Allierade Journalist, demokratiproblem och lösningar
2010-09-21 16:28:00
Den Allierade Journalisten har delat ut 113 Megafoner mellan den 21 januari och 18 september 2010. Den Allierade Journalistens högst ovetenskapliga granskning visar att Dagens Nyheter inte bara är Sveriges största morgonstidning, utan även Sveriges största Megafon för Alliansen. Gunilla Herlitz, chefredaktör på Dagens Nyheter, har med sina 15 Megafoner blivit krönt till årets Allierade Journalist. Jo, DN, din invändning stämmer. Den Allierade Journalisten har varit mer nitisk i sin bevakning av Sveriges största morgontidning, då den har så pass stort inflytande över svensk media. Åsikter som publiceras i DN kanaliseras vidare i landsortspressen över hela landet och DN Debatt återges regelbundet i public service. Den här bloggen har varit lite av ett folkbildningsprojekt. Med hjälp av bilder på och länkar till artiklar kan var och en bilda sig en egen uppfattning om artikeln är värd en Megafon. Det öppnar även för en kritisk granskning av Den Allierade. Har bloggen överdrivit? De...
Expressen är stor-Megafonen
2010-09-18 10:08:00
Dagen före valet publicerar Kent Asp, professor i journalistik, sin granskning av hur media har förhållit sig under valrörelsen på DN Debatt. I Asps granskning (15/8-15/9) av Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs-posten, Aftonbladet och Expressen kommer den sistnämnda ut som stor-Megafonen. Ask skriver: "Expressen ger på sina nyhetssidor den klart mest negativa bilden av de rödgröna - tre av fyra artiklar vinklade på Sahlin är starkt negativa."Expressens chefredaktör Tomas Mattsson sa i Sveriges Radio nyligen att det är en populär myt att det pågår en negativ kampanj om Mona Sahlin.Totalt i alla tidningar har Mona Sahlin fått 53 procent negativt vinklade artiklar, motsvarande för Fredrik Reinfeldt är 30 procent.Expressens chefredaktör Tomas Mattsson vinner den sista Megafonen.
Efter Den Allierades publicering i Aftonbladet
2010-09-17 15:08:00
Här några länkar till debatter, professorer som menar att medierna gynnar Alliansen, redaktörer i försvarsposition och en hel del andra tyckare: Debatt och inställd debatthttp://blogg.aftonbladet.se/kulturbloggen/2010/09/installd-debatthttp://www.publicistklubben.se/2010/09/13/live-debatt-om-valrorelsen/http://www.dn.se/debatt/all-makt-i-dagens-sverige-ar-samlad-i-naringslivet-1.1171443 Krönikorhttp://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-alliansen-har-vinden-i-ryggen-och-medierna-i-handen-1.1171521http://www.expressen.se/kultur/1.2134636/en-kvinna-hatad-av-harskna-man Professorerhttp://ulfbjereld.blogspot.com/2010/09/gynnar-medierna-den-borgerliga.htmlhttp://jesperstromback.wordpress.com/2010/09/10/alliansen-gynnas-av-mediernas-bevakning/ Ledare/redaktörerhttp://blogg.gp.se/ledarbloggen/2010/09/15/det-finns-ingen-mosa-mona-kampanj/http://blogg.svd.se/redaktionschefsbloggen Media och bloggarehttp://www.resume.se/nyheter/2010/09/13/pa-gransen-till-ohederligt/http://www.p...
Svenska Dagbladet kampanjspurtar åt Alliansen
2010-09-17 11:05:00
Två dagar före valet vill Svenska Dagbladet hjälpa väljaren att hitta rätt parti. På nyhetsplats i tidningen publicerar man en tabell med elva frågor och svar från de två blocken, samtliga riksdagspartier och Sverigedemokraterna. Det vore god konsumentupplysning om valet av frågor inte så tydligt gynnade Alliansen. De första tre frågorna handlar om skatten. Sen kommer inga frågor om resurserna till vård, skola och omsorg. Inga frågor om de ekonomiska förutsättningarna för dem som har det ekonomiskt svårast i samhället. Inga frågor om klimatet och miljön. Svenska Dagbladets Tobias Brandel och Göran Eriksson kan glädja sig åt en av de sista Megafonerna före valet.
Dagens Industri valspurtar
2010-09-17 10:26:00
Clas C från Malmö skriver så här: "Nedan är typiskt exempel på ett av all de alster som publiceras under den löjeväckande fernissa av förmodad journalistisk integritet som kännetecknar det redaktionella materialet på Dagens Industri:http://di.se/Artiklar/2010/9/15/214967/Sa-rostar-naringslivskandisarna/?sr=6&tr=277649&rlt=0"Den Allierade passar på att skrålla Dagens Industris sajts förstasida två dagar före valet. Förutom tre neutrala rubriker om valet finns följande tre rubriker nu:"Försprånget ökar""Valet är avgjort""Åtta av tio litar mest på Reinfeldt"Inte så oväntat kampanjar DI för Alliansen. Megafonen går till chefredaktörenen Linus Paulsson.
Tipsen fortsätter att ramla in till den Allierade Journalisten
2010-09-16 16:03:00
Bea: Jag har allid uppfattat Uppdrag Granskning som ett ljus i mediemörkret. I kväll blev jag dock förbluffad. Man däckade oppositionen genom att i tur och ordning såga Miljöpartiet(Maria Wetterstrand), Socialdemokraterna(Bodström) och V(Ohly) under ett och samma program (Uppdrag Granskning onsdags kväll). Angreppen görs med optimal verkan endast 4 dagar innan valet och ger alliansen de vulgära argument som är alliansens kännemärke. Josefson kanske villl vara neutral genom att publicera pendangen till valstugereportaget som sänkte M. I så fall är medelvärdet noll sedd över ett intervall av 8 år. Ett beundransvärt tålamod. Sedd i ett kortare perspektiv bör Josefson få dagens Megafon.Anonym: Och när kommer det en kommentar om Expressens etta idag torsdag? En intern mätning från de rödgröna som inte ens presenteras detaljerat på parti bli toppnyhet. Megafon på den? Maria: SVT Rapport körde ett inslag igår (15 sep) som fick mig att gå i taket! Angående riskkapitalbolagets utnyttjande a...
Väljer DN:s nyhetsredaktion bort nyheter som inte passar in?
2010-09-16 12:02:00
Den Allierade ögnar igenom huvudstadens morgontidningar och hittar tre nyheter med betydande allmänintresse för väljare och läsare, men vilka DN:s nyhetsredaktion inte värderar tillräckligt högt för att skriva om.Svenska Dagbladet publicerar en liten notis under rubriken ?Medier anses göra skillnad?. Novus har gjort en mätning (1000 personer över 18 år) om hur blocken har bevakats i medierna. I notisen framkommer att 54 procent av de tillfrågade menar att Moderaterna har skildrats positivt, medan 34 respektive 37 procent tycker att Socialdemokratin och Vänsterpartiet har skildrats negativt.Metro publicerar ett avslöjande under rubriken ?De är köpta av Moderaterna?. Moderaterna betalar fem kända bloggare ? Anna Hibbs, Michaela Forni, Petra Tungården, Katrin Zytomierska, Dasha Girine - som skriver inlägg åt partiet. Tillsammans når de kända kvinnliga bloggarna nästan 300 000 människor varje vecka, varav många läsare är unga och ser upp till sina stureplansbloggare. Kanske dags att i g...
DN väljer med omsorg
2010-09-15 09:46:00
Idag gör DN ett reportage om ungdomar som kandiderar i valet. Valet av vilket parti som slås upp på stor bild och som ges utrymme i artikeln, är inte helt förutsägbart. I vanliga fall hade DN börjat med ett citat från en representant från Alliansen, därefter med ett citat från de Rödgröna. Fyra dagar före valet blir det bara citat från en moderat (Muf:are). Hon fotas framför en moderat valstuga. Under den stora bilden ges dock representanter från andra ungdomsförbund också lite utrymme.DN:s Juan Flores tar hem en Megafon.
Är Svenska Dagbladet en PR-byrå?
2010-09-14 22:11:00
Idag följer Svenska Dagbladet PR-handbokens ABC-rekommendationer. För alla studenter som läser PR är dagens Svenskan en guldgruva. Ett tydligare och konkretare exempel på hur en nyhetsredaktion genom opinionsmätningar kan skapa sitt kampanjbudskap, är svårt att hitta. Svenska Dagbladet beställer en Sifo-undersökning om hur många som kan tänka sig att stödrösta. Den första nyhetsartikeln bygger på undersökningen om stödröstning. Sen kompletterar redaktionen ?nyheten? med att skriva en artikel om att Maud Olofsson kämpar i motvind och gärna tar emot stödröster från ?medborgare fyra procent?. I artikeln får Maud Olofsson hålla valtal oemotsagd. Inte ett ifrågasättande finns med i artikeln.Det är snyggt gjort. Svenska Dagbladets nyhetsredaktion behöver inte uttryckligen skriva läsaren på näsan med rubriken ?Nu måste vi stödrösta på Centern!?. Den kan framföra ledarsidornas tyckande på nyhetssidorna och hamra in budskapet om att Alliansens vänner nu måste hjälpa Centerpartiet. Budskapet ...
Vilka intressen finns bakom opinionsmätningsinstituten?
2010-09-13 23:11:00
Svenska Dagbladet kartlägger opinionsmätningsinstitutens ägare och intressen. Läs den. Mediaprofessorn Jesper Strömbäck kommenterar här: "? Det är ganska klart att undersökningarna har stor påverkan, säger Jesper Strömbäck, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mitthögskolan. Ett parti som har medvind i opinionsundersökningarna, berättar han, har lättare att mobilisera sina kampanjarbetare och ingjuta energi i kampanjen. Partier med starka siffror i mätningarna får också lättare att nå ut med utspel och har lättare att vinna nyhetsredaktionernas intresse. Effekten är svår att mäta, men att det finns ett symbiotiskt förhållande mellan undersökningar och rapportering menar Jesper Strömbäck är en teori som har brett stöd."
Aftonbladet kampanjtåg tuffar vidare
2010-09-13 22:28:00
Aftonbladet fortsätter gång på gång att på nyhetsplats presentera Reinfeldt som en vinnare och Sahlin som en förlorare. Rubriker, bilder, brödtext. Enligt Aftonbladets Sifo-undersökning får Reinfeldt högre snittbetyg än Sahlin (3,6 mot 3,2). Ändå blir 15 procent av tittarna, enligt undersökningen, mer positiv till Socialdemokratin. Motsvarande siffra för Moderaterna är 7 procent. Kan det bero på att borgerlig medias Mosa Mona-kampanj har dragit ner väljarnas förväntningar på Mona till ett minimum? Eller att Sifos undersökning är uppåt väggarna?Aftonbladet försöker inte ens att analysera motsägelsen.Aftonbladets chefredaktör Jan Helin tar hem en Megafon.
Svenska Dagbladets Göran Eriksson, en ironiker?
2010-09-13 20:21:00
Svenska Dagbladet sätter idag på nyhetsplats rubriken ”Ovanligt snäll valrörelse”. Hur är det möjligt att den politiska analytikern Göran Eriksson missat den smutskastningskampanj som pågått mot Mona Sahlin under valrörelsen? Inte med ett ord nämner han den Mosa Mona-kampanj som pågått nästan dagligen, inte minst i media. Göran Eriksson, här får du ytterligare en Megafon till bokhyllan.
Expressen fortsätter med opinionsmätningsjournalistiken
2010-09-13 20:21:00
Expressen fortsätter att kombinera smutskastningskampanjen mot Sahlin och opinionsmätningar på nyhetsplats för att skapa den negativa spiralen föra Mona Sahlin och Socialdemokratin. Se den hundrade tobleroneattacken i gårdagens Expressen här. Idag följer Expressen upp med ett diagram över (S) minskade stöd. Det sammanfaller som av en händelse ganska väl med borgerlig medias ettriga kampanj under 2010 för att framställa den kvinnliga partiledaren Sahlin som osäker, omdömeslös och misslyckad. Borgerlig media beskriver inte den folkliga opinionen på nyhetsplats, man skapar den där. Grattis, Expressens chefredaktör Tomas Mattsson, du vinner en Megafon två dagar i rad.
Kampanjmakare Niklas Svensson på Expressen är citattagen
2010-09-13 20:21:00
Niklas Svensson fortsätter att vara Expressens kampanjmakare nummer ett. Idag har han valt citat med en kampanjmakares omsorg. Här de som kommer från riksdagspartierna: (S): ”Jag kommer inte att bli minister” (V): ”Jag tycker inte att läkare ska kunna skriva ut preparat åt sig själva” (KD): ”Lars Ohlys politik är avskyvärd” (FP): ”Vi måste ställa högra krav på maten till de äldre” (FP): ”Vi ska ha ett samhälle som inte massövervakar i proaktivt syfte på det sätt som sker idag” (M): ”Alla offentliga monopol och statliga företag ska bort” Av någon anledning citeras Alliansen dubbelt så många gånger och från de rödgrönas representanter väljer Niklas ett negativt citat och ett som handlar om en mindre viktig sakfråga, medan tre av citaten från alliansens representa...
Granskning av bildkampanjjournalistiken i DN
2010-09-13 20:21:00
Den Allierade Journalisten granskar valet av bilder när DN publicerar reportage om Fredrik Reinfeldt (10/9) respektive Mona Sahlin (11/9). De tre översta bilderna är från Reinfeldt-reportaget, de tre därefter från Sahlin-reportaget. Förstasidan i de två reportagen: Reinfeldt med de andra partiledarna i Alliansen illustreras som glada segrare med händerna i värdret, solen skiner på dem. Mona jagar ensam, nästan sammanbiten, ut ur en buss, mörka moln på himlen. Förstauppslaget: Reinfeldt står som en landsfader och talar. Sahlin står med ryggen mot kameran. Andra uppslaget: Reinfeldt hälsar glatt på folket. Sahlin döljs på ena bilden bakom en röd ballong, på den andra sidan småbilder på en leende Mona. Det är genomtänkt profesionell bildkampanjjournalistik. På nästan varje bild i DN framställs Reinfeldt som en segrare eller som en landsfader; bilder som...
Expressen behåller ledartröjan i Mosa Mona-kampanjen
2010-09-13 20:21:00
Åtta dagar före valet väljer Expressen att återigen smutskasta Mona Sahlin på nyhetsplats. Förstasidan och två uppslag i tidningen sägs handla om ”Sanningen om Kortskandalen”. Expressen påstår att de ”granskar” denna 15 år gamla historia, men inget nytt kommer fram. Den så kallade nyhetsredaktionen lyckas dock påminna läsaren om att Sahlin är en slarver och skurk. Varför saknas denna motsvarande ”granskning” av Fredrik Reinfeldts och Carl Bildts trixande med sina barnflickor? Vi väntar fortfarande på att medierna ska intressera sig för Bildts roll i Lundin Oil, och anklagelserna mot företaget om medansvar för folkrättsbrott i Sudan. I Expressens publicistiska idé kan man bland annat läsa att ”Vi bekämpar alla idéer som försöker krympa människan och hennes möjligheter – kvinnof&ou...
Varför klimatet försvunnit ur det mediala strålkastarljuset under valrörels
2010-09-13 20:21:00
Den Allierade Journalisten är på plats vid en debatt i ABF-huset den 11 september om hur nyhetsmedia har bevakat globaliseringen och de internationella utmaningarna under valrörelsen. En representant för nätverket Global Rättvisa Nu är upprörd över att klimatet kommit bort i medias bevakning av valrörelsen. Han hänvisar till Ekots granskning om hur antalet inslag om klimatet halverats. Hur är det möjligt att de flesta medier skrivit så lite om partiernas syn på världens absolut viktigaste fråga? Inför valrörelsen lät nätverket samtliga riksdagspartierna svara på en klimatenkät med nio frågor. Svaren visar tydligt att de Rödgröna har en mycket högre ambitionsnivå än Alliansen i klimatpolitiken. Mest förvånande medialt sett är dock att Alliansen är mycket mer splittrad i klimatpolitiken än de Rödgröna. De...
Bröstpumpsjournalistiken
2010-09-13 20:21:00
En nästan samlad svensk nyhetskår ansåg att det viktigaste Ohly sa under SVT:s utfrågning av honom var ordet bröstpump. Det var så viktigt att DN:s Mats J Larsson bara skrev om bröstpumpen i sin nyhetsartikel om utfrågningen dagen efter (7/9). Sju gånger användes ordet bröstpump i artikeln och illustrationen. De DN-läsare som inte hade möjlighet att se debatten själva fick inte reda på någonting annat om utfrågningen än att han använt ordet bröstpump. Men det var inte tillräckligt. Bröstpumpen var så viktig att DN fortsatte att skriva om bröstpumpen ytterligare en dag på nyhetsplats. Upplysningsidealet är inte särskilt högt värderat på nyhetssidorna i Sveriges största dagstidning. Att få skriva ordet bröstpump tycks vara viktigare. Bröstpump.Och bröstpumpsmobb. Mats J Larsson tar hem en Megafon till.
Oenighetsjournalistiken
2010-09-13 20:21:00
Aftonbladets Lena Mellin fortsätter envist att berätta historien om hur oeniga de Rödgröna är. Denna gång handlar det om Ohlys utfrågning på SVT. Varför fokuserar hon inte lika mycket på de områden som Alliansen är oeniga om? Varför dessa dubbla måttstockar? Lena Mellin tilldelas dagens Megafon.
Nyhetsmedierna fokuserar på Alliansen
2010-09-13 20:21:00
Medieanalysföretaget Infopaqs senaste politikbarometer visar på övervikt för allianspartierna i antalet partiomnämningar.Under de sista två veckorna av augusti finns det en tydlig tendens att moderaterna tar en allt större plats i mediernas bevakning. Framförallt är det nu bara en försumbar del av publiciteten som är negativ.Totalt står allianspartierna tillsammans för 57 procent av partiomnämnandena i medierna och oppositionspartierna står för 39 procent. Motsvarande mätning i våras visade på 55 respektive 43%.
Kampen om bilden
2010-09-13 20:21:00
Det ligger en hel del sanning i den gamla klyschan ”En bild säger mer än tusen ord”, åtminstone tillräckligt för att avslöja DN:s Allianskampanj. Det blir övertydlig i DN:s intervjuserie med partiledarna: Jan Björklund (FP) framställs som en segrare (DN söndag 29 aug). Mona Sahlin (S) döljs bakom en flaggstång (DN söndag 5 sept). Så här sa medieforskaren Esther Pollack i fredags på P1 Morgon: ”Jag ser hur väldigt många berättar en framgångssaga om Alliansen och Fredrik Reinfeldt och väldigt få motsvarande för Mona Sahlin och det rödgröna samarbetet”. Alliansen lär inte behöva bli besviken på DN de sista veckorna före valet. DN fortsätter att berätta samma story om och om igen. DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz vinner en Megafon.
Har även DN Söndag fogats in i kampanjmaskineriet?
2010-09-13 20:21:00
Den allierade journalisten fick ett Megafontips så här två veckor innan valet: "Även modereportagen har numera en borgerlig slagsida. I DN:s söndagsbilaga i dag 5 september bedöms alla partiledares (och språkrörs) klädstilar av någon som heter Marina Kereklidou. Under rubriken vad respektive partiledare kan göra bättre får alla borgerliga ett positivt omdöme inledningsvis: Reinfeldt klär sig fint, Hägglund är den stilige i gänget, Björklund gör inga fel och Maud kan fortsätta att klä sig som hon gör. Om de rödgröna sägs däremot: Wetterstrand behöver hjälp, Eriksson kunde ha ett kraftigare mer välansat skägg, Ohly behöver en ny snyggare, manligare frisyr. Sahlin klarar sig för ovanlighetens skull ganska hyggligt med omdömet att hennes frisyr och makeup passar henne (fast det betyder kanske inte att d...
Dagens Nyheter dribblar sig fram bland opinionsmätningarna
2010-09-13 20:21:00
Igår presenterade DN en opinionsmätning som visar att många rödgröna sympatisörer tror på valförlust. Det slogs upp stort på förstasidan. Idag rapporterade DN en opinionsmätning som visar att de Rödgröna nästan är ikapp Alliansen för första gången på fyra månader. Blev den nyheten en framsida? Nix. Någon som tror att det hade blivit förstasidestoff om det hade varit Alliansen som kommit ifatt? DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz vinner en Megafon.
Sveriges Radio om dagstidningarnas kampanj mot Mona Sahlin
2010-09-13 20:21:00
Karin Wirenhed på P1 Morgon och medieforskaren Esther Pollack har gått igenom förstasidorna på DN, SvD, Aftonbladet och Expressen från och med politikerveckan i Almedalen till den 1 september. På förstasidorna framställs Mona Sahlin negativt 18 gånger, motsvarande siffra för Fredrik Reinfeldt är fem. Esther Pollack menar att när medierna fokuserar på opinionsras och kris bidrar det till en negativ spiral som tar fokus från valfrågor: ”Se på den här framsidan: Raset. Här har man en bild på Mona Sahlin där hon undviker att möta vår blick, hon tittar snett neråt, det är en blick som ber om ursäkt.” ”Man talar om att det går neråt och att ingen tror. Så skrivs en mängd spekulativa texter om ledaren som brister i olika avseenden. Och så mäter vi förtroendet för ledaren och då gå...
ABC Nytt i Stockholm sprider okritiskt intresseorganisations siffror
2010-09-13 20:21:00
ABC Nytt i Stockholm sprider okritiskt intresseorganisationens Almegas siffror om RUT-avdraget. Megafonen går till ansvarig utgivare för ABC/SVT Uppland: Anja Hildén
Kort minne på Svenska Dagbladet
2010-09-13 20:21:00
Svenska Dagbladet granskar skillnaderna mellan blockens jämställdhetspolitik. I vanlig ordning sätter Svenska Dagbladet en positiv rubrik om Alliansen och en negativ om de Rödgröna: ”Alliansen vill ge bonus snabbare” ”Sahlin gav upp profilfråga”Och så en liten puff för Centerpartiet på förstasidan.Det märkvärdigaste är dock att Svenska Dagbladet inte med en rad skriver att gapet mellan mellan mäns och kvinnors genomsnittsinkomster har ökat med uppåt 1000 kronor per månad under alliansregeringens politik.Alla kvinnor bäva månde. Alliansens valmanifest om jämställdhet mynnar ut i följande konstaterande: "Alliansen har följande skarpa förslag: Regeringens satsning på jämställdhet fortsätter." Dagens Megafon går till redaktionschefen Martin Jönsson.
Granskning av hur Svenska Dagbladet presenterar blockens valmanifest
2010-09-13 20:21:00
Bilder från presentationen av Alliansens valmanifest:Bilder från presentationen av de Rödgrönas valmanifest:Svenska Dagbladet gör som Dagens Nyheter. När alliansens valmanifest rapporterades i fredags presenterade Svenska Dagbladet betydande delar av blockets politik. Men när nyhetsredaktionen skriver om de Rödgrönas valmanifest tappas stora bitar bort. Genom att baka ihop rapporteringen av de rödgrönas valmanifest med en jämförelse mellan Alliansens och de Rödgrönas valmanifest, finns inte tillräckligt med spaltplats för att ge läsaren en tydlig bild av de Rödgrönas politik. I presentationen av Alliansens valmanifest får läsaren en genomgång av 16 politikområden, en sammanfattning som inte finns med när Svenska Dagbladet rapporterar om de Rödgrönas valmanifest. Svenska Dagbladet presenterar dock vilka frågor de Rödgröna fortfarande är oeniga om,...
TV4:s kampanjmakare nummer ett
2010-09-13 20:21:00
Anders Pihlblad på TV4-nyheterna gör ett nyhetsinslag som insinuerar (sic) att Socialdemokraterna använder sig av ”negative campaigning”. Orsaken är LO:s kampanj med upp- och nervända alliansministrar och att sossarna på en affisch berättar hur mycket pengar Fredrik och Filippa Reinfeldt (M) har tjänat på regeringens skattesänkningar (125 000 kr/år). Det kan knappast kallas insinuerande smutskastning, utan är ett illustrativt exempel på Alliansens omvända "Robin Hood-politik". Rika har fått skattesänkningar på bekostnad av sjuka, arbetslösa, pensionärer och en allt mer urgröpt välfärd. Vänsterpartisten Ali Esbati har hittat fler exempel i borgerlig media, här i Expressen och Resumé. Av någon anledning glömde Anders Pihlblad att presentera det verkliga fallet av negative campaigning i denna valrörelse: alliansministrarnas ...
Granskning av hur DN väljer att presentera blockens valmanifest
2010-09-13 20:21:00
När Alliansens valmanifest lanserades fyllde DN framsidan och tidningens nyhetssidor med bilder på Allianspartiernas partiledare och Alliansens politik. Alliansen fick huvuddelarna av sitt valmanifest publicerat i en egen spalt. Se här.När de Rödgröna släpper sitt valmanifest kläms Alliansens politik in såväl på framsidan som på uppslaget där de Rödgrönas valmanifest ska presenteras. På så sätt får läsarna aldrig en överskådlig genomgång av huvuddelarna av de Rödgrönas valmanifest. Kampanjen för Alliansen blir viktigare än att åskådligt presentera de Rödgrönas politik på nyhetsplats.DN fortsätter också att presentera tabeller som visar skillnaden i skatt mellan blocken (överst sid 8). Problemet med dessa förenklade tabeller är att de inte tar hänsyn till A-kasseavgifter, underhållstöd, bostadsbidrag mm vilket gör att de blir missvisande. Som DN själv skriver i brödtexten: ?För dem som arbetar blir det en höjd skatt med rödgrön regering 2011, men om man betalar en hög a-kasseavgift k...
Mer artiklar från denna bloggen:
1-30, 31-60
33573 bloggar i topplistan.
Statistiken nollställs varje vecka.


Kontakta Oss